הגדרת המוצר: המוצר עשוי להתייחס לסחורות, שירותים ורעיונות האמורים לספק לצרכן מגוון תועלות למילוי צרכיו בתחומים השונים.
מנקודת החברה, המוצר הינו אמצעי לעשיית רווחים, ואילו מנקודת מבטו של הצרכן, זהו אמצעי למילוי צרכים ולהפקת תועלת.
מוצר הוא כל דבר שניתן להציעו לשוק, לצרכים של תשומת לב, רכישה, שימוש או צריכה. המוצר עשוי לספק רצון או צורך. הגדרת המוצר כוללת: סחורות פיזיות, שירותים, אנשים, מקומות, ארגונים, רעיונות.
סיווג המוצר ל-3 רמות:
• מוצרים מתכלים: מוצר מוחשי שנועד לשימוש חד פעמי, לזמן קצר (בירה, סבון, מלח)
• מוצרים ברי קיימא: מוצר מוחשי המתקיים שנים רבות ביגוד, משקפיים, מחשבים. "חיי נצח"
• שירותים: כל דבר שהוא בלתי מוחשי. למשל, שירותי הסעדה.
סיווג מוצרי צריכה:
• מוצרי נוחות – מוצרים שהלקוח רוכש בתדירות גבוהה, מתוך הרגל, במהירות, ללא שיקול דעת. הסיכון הכלכלי קטן, אין סיכון פסיכולוגי. (עיתון, טבק, מוצרים דחופים)
• מוצרי חיפוש – מוצרים שהלקוח אוסף מידע אודותם – משווה, מתייעץ וכו'. יש סיכון כלכלי וסיכון פסיכולוגי; איך זה נתפס בעיני החברה, כמוצר שאינו טוב או להפך. מחשב נייד, טלוויזיה. לא ניתן להשיג את המוצר בכל חנות.
• מוצרים ייחודיים – גאדגטים, מתנות מקוריות- מוצרים בעלי מאפיינים מיוחדים שהלקוח משקיע מאמץ ברכישתם אך לא בחיפושם. נמכרים בחנויות ייחודיות. הסיכון הכלכלי מאוד גבוה, כמו גם הסיכון הפסיכולוגי. שכיחות הקנייה נדירה. מה שאצל חלק מהאנשים ייתפס כמנוע חיפוש, ייתפס אצל אחר מוצר ייחודי. רכב BMW לאדם שמרוויח מיליון דולר בחודש, הרכב ייתפס כמוצר חיפוש. רכישת חברות/יאכטות לשרי אריסון – ייתפס כמוצר ייחוד עבורם.
• מוצרים לא מבוקשים - לצרכן אין מודעות, אין צורך במוצר. הלקוח אינו מכיר ואינו סבור שעליו לרכוש אותם. (ביטוח חיים, חלקת קבר, אינציקלופדיה). החכמה השיווקית היא ליצור ביקוש למה שאין דרישה.
תכנון מוצרים – מה, מתי, היכן לייצר? מה יכול להשפיע על תכנון המוצר?
ניתוח סביבה ולקוח:
• הצרכן: טעמיו והעדפותיו. כוח קנייה גבוה. מתאימים את המוצר לכוח הקנייה.
• הפירמה: המשאבים והידע הטכנולוגי העומדים לרשותה: ידע, קווי ייצור, ממון. לא נייצר את המוצר, אם הידע והמשאבים מוגבלים.
• הסביבה: הזדמנויות, מגבלות ואילוצים; בודקת את שוק הצמיחה, מספר המתחרים, שולי הרווח, מגמות, היבטים פוליטיים/כלכליים. האם יש יותר איומים או יותר הזדמנויות?
מה אני הולך לייצר?
• החלטות לגבי תמהיל המוצרים; כלל המוצרים המוצעים ע"י הפירמה
• החלטות לגבי קו המוצרים – קבוצת מוצרים בעלי מכנה משותף כלשהו
• החלטות לגבי פריטי המוצר – המוצרים הייחודיים הכלולים בכל קו מוצרים.
הגדרת תמהיל מוצרים - מערך כל המוצרים והפריטים שמוכר מסוים מציע למכירה לקונים.
לתמהיל המוצרים של חברה יש מידת רוחב, אורך, עומק ואחידות.
רוחב תמהיל המוצר: מתייחס למספר קווי הייצור שיש לחברה.
עומק תמהיל המוצר: מתייחס לשאלה כמה גרסאות מוצעות בכל מוצר בקו.
*זוהי גישה שיווקית. כאשר יש על המדף אפשרויות בחירה רבות, היצרן מבין שהצרכנים שונים, הלקוח במרכז העניינים.
אורך תמהיל המוצר: מתייחס לסך כל הפריטים שהחברה מייצרת. שווה לתמהיל המוצרים של החברה.
אחידות תמהיל המוצרים: מתייחס למידת הקשר שבין קווי המוצר מבחינת השימוש הסופי, דרישות הייצור וערוצי ההפצה.
מחוץ לקופסא חברה המתמחה ביבוא ושיווק מוצרים קמעונאים ייחודים תוך שימוש בתהליכים אסטרטגיים, מערכות לניהול ומיקור המונים לצורך יצירת מוצרי עיצוב חדשניים הפותרים בעיות יום-יומיות.http://www.out-of-the-box.co.il